Математика в МВР: За един месо, за десет - зеле. Средно аритметично – зеле с месо за единадесет

„От 50 000 щат в МВР, реално 1/3 са получили допълнителни възнаграждения за 2020 г. И няма точни критерии за разпределението на средствата. Имаше места, в които служители работят заедно, но единият е в списъка, а другият - не е  И не е ясно защо. Сега в МВР се получава ситуацията, позната като... свинско със зеле: Един яде месо, десет- зеле, а средно аритметично – единадесет ядат свинско със зеле“- Този остър коментар направи днес в ефира на Дарик Югоизток Генади Тенев, зам.-председател на Управителния съвет на Синдикална федерация на служителите в МВР. По думите му, вътрешното министерство се нуждае от „саниране с качествени материали“ и реформи в сегашния модел на управление в ситемата - на чиновници от трибуквени организации.

-Г-н Тенев, Министерството на вътрешните работи е раздало през 2020 година малко над 52 милиона лева допълнителни възнаграждения и награди за служителите си. В МВР работят около 50 000 служители, това прави около 1000 лева на човек. Как се разпределиха тези бонуси-за всички поравно или за някои по повече, а за някои по... нищо?

-В МВР бонуси не съществуват. Има дадени пари, които са във вид на парични награди във връзка с действия на служители по овладяване на ситуацията с Ковид-19. Само че, имаше едни доста неясни критерии за разпределение. Не всички са получили. Даже цели служби като „Пожарна безопасност и защита на населението“, „Гранична полиция“, Дирекция „Миграция“ и разследващите полицаи, въобще не бяха включени в тези списъци. Факт, е че много служители останаха извън тези награди.

Сега, като се разхвърлят нещата със сумата и брой служители, се получава ситуацията, позната като свинско със зеле: Един яде месо, десет - зеле, а средно аритметично – единадесет ядат свинско със зеле.  В МВР е така: От 50 000 щат реално 1/3 са получили награди. Естествено е, че останалите са демотивирани. Имаше места, в които служителите работят заедно- единият е в списъка, а другия не е  И не е ясно защо.

-Те може и да не са получили бонуси или месо, но пък малко преди Нова година излезе обществена поръчка затова, че ръководството на МВР ще осигури 400 000 лева за стайлинга на служителите. С тези пари ще бъдат закупени общо 17 650 вратовръзки. А всичко това се случва на фона на протестите в МВР за адекватни възнаграждения и реформи. Но пък ще протестират елегантни…

-Това е добре, че ръководството на МВР е загрижено точно за добрия външен вид и се започва с вратовръзките. Но дано не се стигне до момента, в който колегите да работят само по вратовръзки. Има проблеми все пак и с останалата част от униформа, която се ползва от служителите. И на фона на протестите за вдигане на основните възнаграждения, наистина това е малко фрапиращо. Но похвално е, че все правят нещо в министерството –в началото за вратовръзки, след това може и за шапки…

-Тръгваме отгоре надолу…

-Трябва да се започне от нещо.

-А имат ли осигурени обувки за зимата?

-Би трябвало да имат, но масово колегите си купуват с лични средства, тъй като се забавят, поради процедурата, свързана с обществените поръчки. Мога да ви дам пример с нашата организация- преди две години инициирахме работна група за изработване на изцяло ново униформено работно облекло, съобразено като качество и удобство с европейските стандарти. Със специалисти от Германия разработихме модели. Одобриха ги от министерството, обяви се тестова поръчка за 1000 униформи. Но вече една година и половина се забавя поръчката, защото няма кандидати да се явят да ги изпълнят…

-Защо няма кандидати? Много ларж подходи министерството към поръчката за вратовръзки. Обявената цена за бройка там е 28 лева…

-Цените се формират и при самата обществена поръчка от това, когато се явят, какво предлагат кандидатите. Имали сме случаи, в които когато попитаме МВР- защо обувките навремето излизаха по 30 лева от завода в Габрово, а се предоставяха за 96 лева, отговорът беше : „Такава оферта се получи. И тя е само една. По-добре ли е колегите да ходят боси, отколкото да са с малко по-скъпи обувки“. Тук нещата са малко интересни….

-Да поговорим за материалната база. Имаме едно знаково-Четвърто управление на МВР - Бургас. Каква е ситуацията там към днешна дата?

-Към днешна дата ситуацията е такава, каквато беше преди 40 години. Преди две години, тогава министър беше г-н Радев, дойде на място, видяха се с директора, обнадеждиха се... Но пари – няма. Няма предвидени средства за това в бюджета за 2020 г. И за тази година няма предвидени. Някъде в бъдещето може и да се случат нещата.

-Все пак каква е реалната ситуация на място?

-Реално е ужасна. Ако реално говорим, дали изпълнява елементарните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд, каквато нормативна уредба има в тази страна и е добре да се спазва, на нищо не отговаря. И реално, ако влязат органите на РЗИ и Инспекцията по труда, би трябвало да я затворят.

-Какви са проблемите?

-Откъде да започнем- осветление, брой хора в една стая, вътре самото оборудване, мебелите… всичко е носено от служителите. 40 години, без да е пипано нищо.

-Общината нали предостави терен?

-Те може и да са предоставили, но тук въпросът е, че МВР не осигурява пари, за да се построи тази сграда. И това е вече години наред. Става въпрос за двадесет и няколко милиона лева.

-Кой всъщност управлява МВР?

-Това са няколко трибуквени дирекции- примерно Дирекция „Правно-нормативна дейност“, дирекция „Планиране и управление на бюджета“ и Дирекция „Човешки ресурси“. Те са на централно ниво, в сградата на министерството в София. Там са им директорите, те са несменяеми през годините. Твърдим, че с години проблемите, и това може и да го докажем с документи, идват от тях. Това са дирекциите, това са чиновниците, които управляват МВР.

-Какви са проблемите, те са множество, но основните?

-Един от основните проблеми е прилагането на нормативната база, и доколко тя е добре формулирана като текстове, и най-вече в разбирането и прилагането им. Това е всичко, свързано с правата и задължения на служителите на МВР-работно време, здравословни и безопасни условия на труд и т.н. Проблемът е, че няма реално спазване на тази нормативна база. Когато трябва да положи някакви усилия министерството в тази посока, в много редки случаи има изключения. И обратното, когато служител извърши чисто формално нарушение, веднага му се търси дисциплинарна отговорност. Това е другия проблем. Масово се наказват служителите – може би МВР е с най-много служители с дисциплинарни наказания. Естествено, и с най-много спечелени дела от служители срещу МВР, което след себе си носи разходи за МВР. Загубите са финансови и морални, защото решенията са публични, всеки може да види, че пише накрая: МВР е осъдено

-Тук говорим в повечето случаи, затова че служители съдят МВР за неплатен извънреден труд?

-Това е част от нещата. По принцип, при накърнено право, имаш право на иск. Щом съдът отсъжда в твоя полза, значи ти си имал някакво право, което не е осигурено от работодателя - в случая МВР.  Само че да се върнем към вратовръзките- ако те струват 400 000 лева, разходите за тези дела вече са милиони за последните 5-6 години. И това можем да го свържем с материалната база. Защо няма по-добра материална база? Защото се харчат пари за такива неща.

-Вие казвате, че МВР, вероятно, е институцията с най-много наказани служители, но тук гражданите ще възразят заради информациите за полицейски произвол...

-Когато служителят реално е извършил действия, с които не е изпълнил свои задължения, или в по-голяма степен-  при насилие, вероятно визирате София покрай протестите, МВР си е организация, която в цял свят е така- репресивен орган е. Но тогава, когато има установено нарушение и евентуално  престъпление, да си понесе отговорността служителят. Тук  не говорим за това. А за формални нарушения, при които се търси отговорност на служителя. На ръководители и тези трибуквени дирекции, никой не търси отговорност, а те нанасят щети за милиони на МВР. Докато служителят ще нанесе една морална щета, нека си понесе отговорност. Но това е капка в морето на другото, което се случва.

-Как полицията в България стои на фона на европейските си колеги?

-Странно- откъм оборудване, откъм униформи, откъм въоръжение…  Този пистолет „Макаров“, колегите знаят, е образец от края на 40-те години. Надали има друга европейска държава с подобно оръжие. Това е армейски пистолет, който няма нищо общо с полицейската дейност. Опитахме се с нашата организация да въведем едни минимални стандарти за европейските полицаи, но за жалост и там бюрокрацията е голяма. 5 години вече продължаваме и не можем да се преборим с това нещо.

-Какво е минималното полицейско оборудване, което искате?

-Като започнем от качеството на униформите, еднакво качество на дрехи, обувки, помощни средства, базовите неща. А вътре в министерството е и Пожарна безопасност, те също имат сериозен проблем.-най-вече със защитното облекло с което се явяват на произшествия. Колегите си ги намират чрез контакти от Канада или откъде ли още не. Масово са си ги закупили сами. Има някои облекла на по 20 -30 години. А огнеборците влизат в пожари с облекло, което е опасно за живота им.

-Какво става с искането ви за 30 процентно увеличение на заплатите.

-Стигнахме до половината - 15 процента. Искането ни беше продиктувано най-вече от това, че Министерски съвет със свое постановление увеличи възнагражденията на около 30 държавни администрации със задна дата от 1 август. Възнагражденията им литнаха доста в сравнение с тези на служителите на МВР, което колегите не го приеха добре. Естествено, като синдикална организация, реагирахме. Опитахме се да направим някакви разговори, но разговори не се получиха. Получиха се ултиматуми и декларации от МВР-  първо десет процента, после, хайде- още пет и до там приключихме. Но тук може да вметна, че служителите в МВР са най-ниско заплатени за нощен труд. От 1 януари има две промени в две наредби в Закона за държавния служител  и Кодекса на труда за минималното възнаграждения за положен нощен труд. Ние сме на минимума - 1 лев, а масово в страната е около 2,50 лева.

Другото е с времето на разположение. МВР –министърът се похвали със 100 процента увеличение. Знаете ли, колко беше преди това- 10 стотинки на час. Увеличиха го на... 20 стотинки на час. Това е времето, през което не си на работа, а си длъжен да си в състояние, много често и автомобил да имаш, и да е изправен, и да е зареден с гориво, защото с него отиваш да изпълниш служебните си задължения. Някои колеги го определят определят времето за разположение като домашен арест.  Минимумът в страната е един лев. Да не кажем, че и на места, ако ползват таксиметрови услуги, за да се явят на работа, им се заплащат и тези разходи. В МВР такова нещо няма. Отговорът на едно наше запитване беше, че МВР-служителят сам си преценя как да пристигне.

-Може и с тролей

- Може и пеша… Само че лошо става, бавно се движат.

- А ако има местопрестъпление?

-Затова и се получават тези ситуации, когато станат пътно-транспортни произшествия. Служителят, който е дежурен, докато се яви, това е свързано с време… Особено тези, които живеят на едно населено място, а работят на друго…

-Къде се къса връзката?

В организацията и в ръководството

-Каква е посоката?

Да започне да се мисли като управление, а не като началничество в МВР. Т.е. да станем нормална организация, каквато трябва да бъде една фирма, която се управлява и се ръководи, а не се издават само заповеди на принципа като в армията- аз ти разпореждам и това е. Дали е законосъобразно и какви последствия ще има, никой не го интересува. Защото никой не носи отговорност след това.

- Но фирмата функционира на пазарни принципи, а МВР в полза на обществото…

- МВР също предлага услуга- услугата Сигурност.

-Тук говорим за национална сигурност, която е фундамента на държавата, в която виждаме, че има много пукнатини… да не кажем пробойни

-За съжаление, прави се саниране отвреме-навреме, то и материалите, с които се санират са толкова качествени… Но само се трупат или лющят, затова фасадата на МВР е с много цветове

-Политически?

-Дали са политически?!

-Протестите ще продължат ли?

-Ние сме толерантни в момента със ситуацията - има ограничения за събирания на хора. Към средата на годината, след като минат парламентарни избори, най-вероятно ще има ново ръководство. Ако нямаме разбиране и не започне решаване на проблемите, ще има протести. Това е крайната форма.

Какво каза Генади Тенев в ефира на Дарик Югоизток, чуйте в звуковия файл:

Прочетете още