К. Зарков: Русе трябва да е моторът, който да измъкне Северна България от икономическия застой

По думите на Зарков, това не може да се случи без ясна и целенасочена държавна политика

Крум Зарков е кандидат за народен представител и водач на листата на коалиция БСП за България в Русе. Той води листата в Русе за трети път, след като бе избиран за депутат от крайдунавския град в 44 -то и 45- то Народно събрание. Завършил "Право" в Сорбоната, той е основното юридическо острие на БСП. Изключително харесван от местната партийна структира, която за пореден път го номинира за водач на своята листа. Два дни преди важните избори на 11 юли, той бе гост на Дарик радио

Г-н Зарков, каква е оценката Ви за предизборната кампания, която приключва?  

В края сме на повече от предизборна кампания. В края сме на един 12-годишен политически период, промяната на този период започна преди 2 месеца и сега надявам се да бъде окончателно завършена за да можем да се оттласнем и най-накрая да започнем градежа на едно по-добро бъдеще за Русе, за региона и за страната. Оценката ми за кампанията е, че тя беше такава, каквато можеше да бъде. Ако преди два месеца зарадо COVID 19 не можехме да се виждаме, да провеждаме срещи, днес ние от БСП заложихме именно на това. Видяхме наистина хиляди хора, опитахме се да им разкажем нашите идеи, да ги убедим за тяхната подкрепа, надяваме се на тяхната активност. Така че накрая на първия Ви въпрос да  призова гражданите - гласувайте, гласувайте за когото решите, ние сме с номер 4.

Добре, тогава какво трябва да дойде след ерата на Бойко Борисов?

Нормализация. Нормализация на държавното управление. Държава, която се управлява според правила и процедури, а не според приятелски кръгове, и достъпа до силните на деня. На първо място трябва да се върне държавността, почтеността и компетентността в управлението. България е пред големи възможности. В страната ни ще постъпят много пари, включително по линия на националния план завъзстановяване и устойчивост, финансиран от Евросъюза, но и не само. Очевидно е, че се заражда нов инвеститорски интерес, чухте правителството докладва за такъв. И той ще се реализира само и единствено, ако стане ясно на българските граждани, а и на международните ни партньори и чуждестранните инвеститори, че тук е започнала нова ера, ерата на правовата държава.

Реформа в съдебната система?

Да, реформа в съдебната система, но не само. Качествено нов начин на правене на политика, на реализиране на проекти, на разходването на публичните средства, където ще се гледа ползата за общността, където те се реализират, а не фирмите, които ще ги изпълняват

Има обаче и опасности, освен възможности. Кои са подводните камъни след 11 юли?

Голямата опасност е тази промяна, която българските граждани заявиха, да се ограничи само със смяната на едни лица с други. На едни имена с други......

Промяната да стане подмяна?

Да. Голямата опасност е да не би просто едни други хора да хванат кранчетата, ако ми позволите така образно да се изразя. Затова ние от БСП имаме едно определено предимство пред останалите политически сили. Не само, че първи се опълчихме на системата на управление на ГЕРБ, когато те бяха най-силни, но използвахме последните 4-5 години за да изградим ясни принципи, около които да формираме следващата си политика. Тук говоря не само за документа, който създадохме с помощта на експерти от цяла България, наречен “Визия за България” и предизборната ни програми, а и за десетките и стотици законопроекти и решения, които в ролята си на опозиция обговаряхме и защитавахме в парламента. Т.е. за разлика от другите партии на промяната, ние сме тези, които имат подготовка да я извършим така, че тя да доведе до сигурност, а не до излични сътресения. И да играем ролята на гарант, че тръгваме в коренно различна посока на управлението на държавата, а не просто да се сменят едни кръгове с други.

Вашият лидер, Корнелия Нинова, неведнъж е заявявала, че правителство без БСП ще е невъзможно да се състави. Можете ли наистина да бъдете гарант, кранчетата да са вправилните ръце?

Това е много важен политически въпрос, но за мен по-важно е, че ние можем и трябва да играем тази роля. Каква ще е конфигурацията и каква ще е ролята на БСП конкетно, скоро ще разберем. Да, повечето сондажи и проучвания показват, че ние ще имаме съществена роля и ще бъдем важен фактор в следващия парламент. Мисля, че е много важно, а и го виждам при срещите с хората, много е важно да не допускаме цикличност от избори и да минем към етап две на промяната, а именно - градежа. Това минава през създаването на стабилно и ясно около своите приоритети правителство и БСП е готова да поеме своите отговорности в този процес. Това зависи и от начина по който работят и се държат другите партии. Ние имаме не претенции спрямо министри и постове, а спрямо определени политики. В срещите, които проведохме аз, и моите колеги от листата с хората в Русенско, те очакват от нас да защитим преизчисляването на пенсиите, шоково повишение да доходите в контекста на икономическата ситуация. За кой ли път ми бе поставен въпроса за пътя Русе-Велико Търново, за околната среда, за поддръжката на река Дунав, за развитието на транспорта в региона, защото това е центъра на два европейски транспортни коридора, а ние не се възползваме от това. Т.е. само правителство, което се заеме в достатъчно сериозна степен с тези приоритети, би срещнало, и трябва да срещне нашата подкрепа. Става дума за разговор за политики преди да говорим за имена.

Ако мандата стигне до вас, готови ли сте да предложите правителство?

България има нужда от правителство. И от ясно обособено политическо мнозинство зад него. Това мнозинство не може да включва партия ГЕРБ, според мен не може да включва и партия ДПС. Всички други партии, ако са достатъчно отговорни, имайки предвид предизвикателствата пред които са изправени, трябва да направят възможното за да формират правителство. С чий мандат, в каква конфигурация и каква форма е рано да разсъждаваме, защото не знаем какви ще са резултатите от изборите. Очевидно е, че и БСП и Има Такъв Народ ще са  онези ключови фактори за това. България трябва бързо да формира своя парламент, да излъчи мнозинство за това, то трябва да актуализира бюджета, има предизвикателства, които вече ни връхлитат и без да драматизирам излишно считам, че не е необходимо да задълбочаваме политическата криза, в която се намираме, не от днес, не от вчера, а вече цяла година. Защото политическата криза започна с протестите миналата година, и ще приключи със съставянето на правителство без ГЕРБ.

Влизането ни в еврозоната и приемането на Македония в ЕС дали могат да катализират процесите? Доколко новото правителство зависи и от междунардната конюнктура и желанията на големите държави?

Правителството е важно за да поведе България по нов път. Път на икониомическо развитие, справедливо общество и повишаване на доходите. Сега, аз без да подценявам въпросите за Македония и ЕС, но ние много лесно разсъждаваме по геополитическите въпроси в страна, в кяото над милион и двеста хиляди пенсионери живеят под прага на бедността, 80% от хората в България се осигуряват на под 1000 лв. 10 година на Русе се обещава път до Търново. Страната ни се обезлюдява, Северна България едва крета и тук в Русе е мотора, който трябва да се задвижи за да извади тази част от страната напред. Пак казвам, не подценявам високите политически и геостратегически тем, и те трябва да бъдат решавани от новото правителство, но ние сме в много тежък момент като нация и това правителство трябва да се заеме най-напред с този въпрос.

Добре, трябва да се повишават доходите. Как обаче да стане това? Вие намекнахте, че Русе би могъл да бъде мотор за развитието на цяла Северна България. Каква да бъде ролята на държавата, защото държавата не вдига заплатите?

Да. Сама по себе си държавата не вдига заплати, та обаче създава условия средата да фунционира така, че заплатите да растат. Ами, ето ще се опитам да съм максимално най-конкретен. В момента българската икономика е създадена по един модел, по който основното конкурентно предимство на България за да изнася своята продукция е ниската работна заплата. Доката вашата икономика разчита на бедността на вашето население за да може да фунционира доходите няма да се повишат. Има не една и две сериозни разработки, които показват как с държавна, умерена и ясна политика, може да се мине от икономика “на ишлеме” към “икономика на високата добавена стойност”. Това включва, както чуждестранни инвестиции и трансфер на ноу-хау, така и освобождаване от бича на корупцията на местни българскии и русенски фирми, които имат потенциал да се развиват, и които изкуствено дълго време го потискат, защото знаеха за неписаните правила, че над определен оборот идват едни хора, над определен пазарен дял идват други хора. Това се отразява на доходите. И друго по отношение на държавата за доходите на хората. Няма да влизам в ляво-десен схоластичен спор, знаете аз съм ляв човек, и мисля че държавата като гарант на едно обществено развитие е важен фактор в икономиката, а пазара не винаги е справедлив. Но защо няма да влизам в този спор, защото в Северна България той вече няма смисъл. Без ясно насочена държавна политика, със специално законодателство и фондове и Северозападнния регион, и Централния северен район, вече не могат само под влияние на пазара да се издърпат. И който не ми вярва го моля да отиде да види на място. Русе е градът, и областта, която също е засегната от тези феномени на обезлюдяване, на деиндустриализация, на забатачване на много проблеми с години. Но все още е запазила онзи капацитет, на който му трябва една искра за да пламне отново. И оттук, не само по исторически принцип, не само заради своето разположение, а заради този факт трябва да е насочена държавната политика. Това трябва да е мотора на новото развитие на Северна България. Затова държавната политика спрямо Русе е от национално значение, а не само от местно. Твърде дълго Русе и Русенска област бяха неглижирани и страшно много хора, дори, които живеят далеч от него плащат цената. Това е моята амбиция.

Купуването и продаването на гласове е престъпление!

Прочетете още